lørdag 21. mai 2011

DIY: skjult glidelås

Moro med masse respons på innlegget under. Takk for fine ord. Godt å se det ikke bare er jeg som har vært redd for glidelåser. Men nå er altså fobien brutt. I alle fall når det gjelder glidelåser på puter. Noen glidelås-ekspert er jeg ikke enda. Sømmene ble så som så. Blir nok bra med litt trening, tenker jeg!

Her er i alle fall HOW TO:

1. Klipp/skjær to stoffstykker i ønsket størrelse (jeg lagde en 50x50-pute)


2. Sy sammen stoffstykkene i den enden du ønsker at glidelåsen skal sitte. Har du et mønster som må være riktig vei, så må du tenke på det. Jeg har glidelåsen i bunnen av puta.


3. Når du har sydd sammen stykkene fremside mot fremside, så bretter du dem ut og lar stoffet ligge med vrangen opp. Brett også ut sømrommet. Da har du sømmen du sydde i midten. Oppå her legger du glidelåsen. Selve glidelåsen skal flukte med sømmen du sydde. Fest med nåler, og sørg for at den ligger sånn ca midt på puta. Jeg brukte en glidelås som var 35 cm lang

4. Sy rundt glidelåsen. Fest godt i begge endene (siks litt frem og tilbake) 

5. Snu stoffet på riktig side, og sprett opp sømmen du sydde aller først, i det området der glidelåsen er festet. TA-DA! Du har en glidelås klar til bruk

6. Zipp opp glidelåsen, og sy igjen de tre resterende sidene (selvfølgelig rett mot rett). 


7. Vreng, putt inni en pute og zipp igjen

Verre var det ikke :) Og med litt øvelse blir nok sømmene enda mer jevne og fine. Lykke til du også! 

(Hvis du mot formodning ikke forstod forklaringene mine, så finnes det mange fine tutorials på youtube. *smil*)


God lørdagskveld!
klem

12 kommentarer:

  1. Takk for tips! Din ble jo kjempefin! Måtte le litt når du hadde laget pute av sommerfugl-kjøkkenhåndkleet..;)Tenkte samme tanken når jeg så det i nettbutikken:) Smaskestoff!

    SvarSlett
  2. At man skal sy sømmen med glidelåsen først ville jeg aldri ha tenkt på selv, så dette var helt supert! Takk for fin how-to. :)

    SvarSlett
  3. Ja no smile æ å fra øre te øre ;) Tusn takk , no bli de glidelås ! Du e go du :)

    Ønske dæ en fin Lørdagskvell :)
    Klæm fra Janne
    ( oi , så ivri æ no at de vart Trøndersk ;)

    SvarSlett
  4. Tusen millioner takk, denne linken her må jeg bare spare på. Dette ser ut som om jeg også skal klare. Et av mine mål denne sommeren har nemlig vært å klare å sy glidelås. Stor klem til deg;)

    SvarSlett
  5. Dette skal jeg også teste ;) må bare studere bildene litt til ;) men det ser absolutt overkommeligt ut!

    Pst; jeg har give away nå, min aller første give away. hihi. spennende!

    SvarSlett
  6. Juhu:), takk takk for "oppskriften", nå tror jeg at jeg skal klare det:), hadde aldrig kommet på å sy sammen før en sydde i glidelåsen;).

    Klem

    SvarSlett
  7. Ååh du er så dyktig!
    Dette skal jeg jammen meg prøve meg på. Har nok unngått glidelåser jeg også.. ;)
    Har også tenkt å prøve meg på de smekkene du har lagd tidligere. Jenny - du virkelig ei supersnelle!

    SvarSlett
  8. jeg har totalt glidelåsfobi, og den puta jeg sydde sist hadde glidelås - men på ingen måte skjult! En vakker dag skal jeg teste dette ut, takk for hjelpen søte du!

    SvarSlett
  9. Hei på deg og snikksnakktakk for koselig kommentar hos meg;) Så stas å finne dg også! Jeg lider av glidelåsfobi jeg også - lider i stillhet;D - og fikk smilefjes av å lese innlegget ditt om putene! Tør jeg også?

    Ha en superduper søndag;)

    SvarSlett
  10. Tack! Vad duktig du är och vad snyggt det blir!

    SvarSlett
  11. Super DIY av å sy glidelås! Jeg har også glidelåsskrekk, men dette var jo så enkelt forklart. Skal prøve å gjøre det slik neste gang.

    SvarSlett
  12. Ha ha - genialt. Dette må jeg teste umiddelbart! Takk :-)

    SvarSlett

Så hyggelig at du fant veien inn hit! Jeg setter stor pris på at du har lyst å legge igjen et lite spor etter deg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...