tirsdag 30. oktober 2012

herlige Køben


Sist helg kastet vi oss rundt. Anka og jeg - to slitne, hardtarbeidende småbarnsmødre. Vi hadde lenge snakket om at vi burde prøve å få til en Køben-tur i november. Bare kose oss og gå på juleshopping. Men når vi satte oss ned for å finne helg, fant vi brått ut at det ble vanskelig. Jobben spiste opp alle helgene frem til 16. desember så det ut til... Og dermed måtte vi enten utsette - eller bestemme oss kjapt. Biletter ble bestilt, hotellrom booket, og før vi visste ordet av det satt vi på flyet. Lykkelig beruset over å være litt gærne ;)


Med kun én overnatting ble timene utnyttet vel og bra. Vi bodde på Hotel The Square, midt i byen. Og med en så sentral plassering lå alt til rette for spasering og shopping i Strøget og smågatene rundt, masse god mat og prat. Dette var jo min første tur til Køben, og dermed hadde jeg gjort litt research på forhånd for å finne ut hvilke butikker jeg burde oppsøke. Disse la jeg inn på et kart via stay.com - en genial nettside som anbefales til alle som skal på by-ferie! Dermed guidet iphone-appen oss til interiørbutikker, klesbutikker og kaféer. Easypeasy!

Her er noen av mine favoritter etter Køben-besøket:


Liebe: Hvem kan la være å elske denne butikken? Nydelig sart porselen i all slags form, dørskilt, kopper, fat, knotter, svaler til å henge på veggen, lysestaker, vaser - you name it! Liebe ligger i Kompagnistræde 23.


Retro Villa:  En butikk jeg lenge har hatt lyst å besøke. SÅ mange vakre tapeter. Rett og slett så mange at jeg ble litt svimmel og fikk beslutningsvegring. Det er nok lurt å se seg ut noen favoritter på nettsiden før man tar turen - da er det enklere å bestemme seg. Men noen meter vakker retro-tapet ble med hjem! Retro Villa ligger i Badstuestræde 17.


Illums Bolighus: Jeg tror jeg la igjen hjertet mitt her inne... Så mye fint! Det bugner av designklassikere og noen av mine favorittmerker som HAY, Ferm Living, Ittala, Kähler, Rosendahl, Zebra og enda flere er godt representert. Det ble med noen julegaver både til meg og andre herfra. Illums ligger midt i Strøget, på Amagertorv 10.

Grønlykke er en sjarmerende butikk. Den er delt i to - en med mye papir, plakater, bokser og smånips, og en med mer møbler, puter og interiør. Verdt en titt! Læderstræde 3.

Akimbo overrasket positivt. En mer fullstappet butikk skal du lete lenge etter. Men det var mange skatter å finne og butikken har virkelig en herlig atmosfære. Mye gøy til både barn og voksne - og ja, det går jo mest i nips da. Hyskenstræde 3.

Vi var innom mange flere vakre butikker også - det gjelder å lete litt i de små sidegatene til Strøget. 

Av klesbutikker kan vi nevne Monki, Urban Outfitters og TopShop - alle disse ligger sentralt langs Strøget. 

mitt vakre reisefølge!

Mat er danskene også gode på - vi var konstant mette. Cafe Norden som ligger i Østergade 61 (også dette langs Strøget) anbefales på det varmeste!

---------
Takk for turen Ann-Kathrin! Måtte det bli flere slike!
pusspuss

12 kommentarer:

  1. Så mange gode tips, sparer dem til en gang jeg får dratt jeg også!

    SvarSlett
  2. Å, det hørtes og så veldig koselig ut! Jeg drømmer om storbytur jeg også... det blir vel tid til det etter hvert. Enn så lenge lever jeg på andre!

    SvarSlett
  3. så kjekt med super-impuls tur!!
    det er jo rene vitamin innsprøytninga :)

    SvarSlett
  4. Så gøy med impulstur! Sist jeg var i København var jeg innom alle de butikkene du nevner bortsett fra den siste. Den noteres til neste tur. For flere turer blir det garantert, man blir aldri lei av Køben. :)

    SvarSlett
  5. Så gøy med impulstur! Sist jeg var i København var jeg innom alle de butikkene du nevner bortsett fra den siste. Den noteres til neste tur. For flere turer blir det garantert, man blir aldri lei av Køben. :)

    SvarSlett
  6. Så gøy med impulstur! Sist jeg var i København var jeg innom alle de butikkene du nevner bortsett fra den siste. Den noteres til neste tur. For flere turer blir det garantert, man blir aldri lei av Køben. :)

    SvarSlett
  7. For en koselig tur! Og så herlig å bare kaste seg av gårde, sånn nesten på impuls. Her var det mange gode tips! Pakker alle med meg i sekken når jeg skal besøke favorittbyen om få dager:) Og stay.com var ny for meg- genial side!

    Klemmer fra Marthe

    SvarSlett
  8. Åh for en fantastisk tur. Skulle gjerne vært der selv. Ser bare fantastisk ut...men tror jeg må spare meg opp en del lommepenger da...hehe

    Tusen takk for en kjempehyggelig og snill kommentar inne hos meg. Masse lykke til i lotteriet. Kjekt at du ville være med.
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
  9. Perfekt!! Dette var akkurat det jeg trengte, her jeg sitter på Gardermoen og lurer på hva vi bør gjøre i Køben!

    SvarSlett
  10. Så kjekt :) Skal til København i helga selv, og Illums er obligatorisk - selv om den i Oslo også er ganske bra :)

    SvarSlett
  11. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So nice to find somebody with some original thoughts on this subject. realy thank you for starting this up. this website is something that is needed on the web, someone with a little originality. useful job for bringing something new to the internet!

    Recordsetter.com
    Information
    Click Here
    Visit Web

    SvarSlett

Så hyggelig at du fant veien inn hit! Jeg setter stor pris på at du har lyst å legge igjen et lite spor etter deg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...