søndag 9. januar 2011

F R O K O S T

I dag tidlig rundt 5.30 lå jeg i senga og ammet minstemann. Plutselig kjente jeg en liten finger dytte meg i ryggen. Storebror var våken og ville også opp i senga. Så da lå vi der da - 4 stk150. Og det vil si tre på sånn ca 80 cm. Trangt og godt.

Men storebror har ikke fått tålmod i gave. Så det gikk ikke lange stunden før han ville opp. Dermed måtte vi to finne på noe mens resten av gutteklubben grei lå og snorket i senga (nå med 75 cm hver).


Bake! Det er populært. "Hjepe mamma! Jeg! Ikke du! Bare jeg Hjepe!!" Sånn låter det hele veien gjennom frokostrundstykker og muffinser. Men nå har vi altså fått spise deilig søndagsfrokost og muffinsene er klare til juletrefesten i barnehagen senere i dag.

Rundstykkene ser jeg flere bloggere har prøvd seg på. Men en god ting er verdt å gjenta. Det var Wenche i God Morgen Norge som hadde en ernæringsekspert på besøk sist uke - og hun delte denne "hemmelige" oppskriften. Her slipper man mel på benken, for rundstykkene skal bare formes med skjeer rett på brettet. Og de smaker bare helt NYDELIG!! Det som er bonus, er at du bare kan putte oppi det du vil - av ulikt mel og nøtter. Jeg gjorde min egen lille vri.


Oppskriften lyder:

1 kg grovbakst mel
1 pk tørrgjær
2 ts salt
3 dl hvetekli (jeg brukte sammalt hvete)
2 dl havrekli
1 dl linfrø (jeg brukte solsikkekjerner)
200 g hakkede hasselnøtter (jeg brukte mandler + valnøtter)
10 tørkede aprikoser klippet/hakket i biter
150 g rosiner (mannen kunne spart seg for rosinene sa han, og det går fint an å spare på dem om du ikke ønsker den søte smaken i rundstykkene)
12 dl lunkent vann
2 ss rapsolje, gjerne til baking


Og slik gjør du :
Hold igjen ca 2 dl av grovbakstmelet. Bland resten av melet med de andre tørre ingrediensene, også gjær, salt , hakkede nøtter, aprikos og rosiner.
Tilsett lunkent vann og rapsolje og bland godt sammen. Deigen skal være så løs at den kan røres med en tresleiv. Bland / elt godt sammen for hånd i ca 5 min og tilsett de 2 dl av melet helt mot slutten.

Bruk en skje og legg deigen som ”rundstykker” på bakepapirkledt stekebrett . Avhengig av størrelse blir det 16-20 knudret rundstykker. Dekk med et kjøkkenhåndkle og sett til heving ca 1 time.

Stek på midterste rille i varm stekeovn ved 225 o C i i 15-20 min. 


Avkjøl på rist. Egner seg godt til frysing. Oppbevar i fryseposer.


Ønsker dere alle en DEILIG søndag!

4 kommentarer:

  1. Ah, hørtes deilig ut! råd fra ernæringsspesialister er ikke feil sånn rett etter nyttår... :):) KLEEEMZZ

    SvarSlett
  2. Hei jenny!
    Familiesamling i sengen er et kjent fenomen ;)
    De rundstykkene må jeg teste ut :)
    Nyt søndagen med dine fantastiske gutter!
    KLEM Carina

    SvarSlett
  3. Takk Gud for 180 seng!! De rundstykkene så herlige ut!

    SvarSlett
  4. ernæringsekspert - ernæringsfysiolog heter det vel egentlig ;) Men ekspert i mine øyne! hoho.. Jeg er mett fortsatt!

    familiesamling i senga er kos, Carina! Men 180 høres digg ut, Linda! Likevel er det rart hva man får plass til ;)

    SvarSlett

Så hyggelig at du fant veien inn hit! Jeg setter stor pris på at du har lyst å legge igjen et lite spor etter deg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...